Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Anybody can read this forum but only registered Guests can add Posts !

Moderator: lindingmar

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Tue Oct 06, 2009 7:04 pm

Vilket direkt berör 1/3 av tomtinnehavarna och indirekt alla andra.

Kortfattat föreslår han två st 1200m asfaltbanor: En vid Gillingebanan eller Bro (Norra Sidan) och en med samma standard vid Nykvarn/Södertälje eller VästerHaninge (Södra sidan). Självklart hoppas de flesta på Gillingebanan resp. VH eftersom dom ligger närmast city och de flesta invånarna!

http://www.barkarbyflygklubb.se/pdf/6i_allmanflyget.pdf
Att flyga är att leva

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby lindingmar » Thu Oct 08, 2009 5:15 pm

"AOPA fick precis besked från Carl Cederschiöld att KSL styrelse (Kommunförbundet Stockholm län) har godkänt rapporten och de föreslagna beslut som presenterats.

Vi antar därmed att ett flygplatsbolag bildas inom kort som får till uppgift att etablera flygfält för allmänflyget i storstadsregionen. Detta är början till allmänflygets upprättelse i regionen anser jag."


Texten tagen från "Sportforum"

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby lindingmar » Sat Nov 07, 2009 2:40 am

Från Barkarby Flygklubbs hemsida: (Håbo = Bro)
Bör vara ungefär:
Lat N 59° 32′ 15″ Lon E 17° 38′ 14″
Decimal: 59.5375, 17.6373


Arbetet med att hitta nya platser att flyga från går vidare på flera fronter. Bland annat har ett möte hållits med representanter för länsstyrelsen, Stockholms kommun, Cederschiölds projekt samt Håbo häradsallmänning. Detta möte hölls vid den tilltänkta platsen för nytt flygfältet och deltagarna fick uttala sig för den lösningen. Samtliga var positiva.

Vi har därefter haft förnyade möten med Håbo Häradsallmänning och tillsammans enats om att vi skall anmäla inrättande av flygplats på deras mark. Den anmälan är inskickad till Transportstyrelsen och kompletterad till Upplands Bro kommun där vi också bett att få flygfältet medtaget i kommunens översiktsplan.

Vidare har ett möte också förevarit hos Transportstyrelsen för att förbereda våra flygplatsplaner i Upplands Bro. Även ett möte är inplanerat hos Länsstyrelsen för att undersöka deras inställning till våra flygfältsidéer.

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby lindingmar » Sat Nov 07, 2009 11:58 pm

Gillingebanan eller Bro?
Visserligen 21 km respektive 33 km landsväg till Roslagstull (vad man nu ska' DÄR och göra), men:
Varifrån kommer effektivaste SL-kommunikationerna till/från centrum att gå? Det kan ju hända att kortaste gångväg är viktigare än 12 km hit eller dit?!
(Om en viss SAPS-medlem "Th-E" röstar på Gillinge, så får han nog räkna med att bli privatchaffis... ;) , men trots att han bor bara ett par hundra meter från Gillinge, så har han i alla fall inte taxibana in på tomten...)

Carl
SAPS Silver Member
Posts: 169
Joined: Thu Mar 05, 2009 11:19 am

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby Carl » Sun Nov 08, 2009 5:42 pm

Faktum är att Gillinge har det kommunikationsmässigt bästa läget. Beträffande kollektiva färdmedel så går det bussar (och hållplats finns redan) med ganska hyfsad turtäthet på väg till Norrtälje, Åkersberga och Stockholm. Avstånd till en klubbstuga i framtiden kanske blir max 500 meter.

Men jag är rädd att Gillingealternativet ändå är avhängt.

/Carl
Hälsn. Calle

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

Mörkare än någonsin för Barkarby!

Postby lindingmar » Wed Dec 23, 2009 11:56 pm

Mörkare än nånsin för Barkarby! :cry:
www.barkarbyflygklubb.se/nyheter.asp

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Wed Mar 03, 2010 1:35 am

31:a maj 2010 - då kryssas ESKB Barkarby :(

http://www.barkarbyflygklubb.se/
Att flyga är att leva

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby lindingmar » Tue Apr 06, 2010 3:06 pm

Barkarby hemsida 100318:
"...I Bro och Haninge går processerna vidare och har i Brofallet förvirrats av illvilliga krafter..." /Bo Danielsson/Ordf.
..............
:?: :cry: :?:

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Tue Jun 01, 2010 3:03 pm

http://www.dn.se/nyheter/sverige/legend ... -1.1114740

ESKB/STOCKHOLM/BARKARBY
+ RWY 06/24 CLSD.
01JUN10 0000 - PERM (ES/1/C0527/10)
Att flyga är att leva

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby lindingmar » Tue Jun 01, 2010 3:52 pm


User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Fri Oct 29, 2010 12:27 pm

Flygplats för allmänflyg i Stockholm

Flygplatsprojektet ingår som del av SATSA II som drivs av Regionplanekontoret, Trafikverket, Stockholm Business Region, Länsstyrelsen och Kommunförbundet Stockholms Län. Projektet stöds av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden via Tillväxtverket.

Projektperioden är 2010-10-01 till 2013-06-30.

Syftet är att få till stånd en lokalisering och samfinansiering av nya flygplatser för allmänflyg via ett av kommunerna samägt regionalt flygplatsbolag.

Ansvarig för projektet är Förbundsdirektör Lennart Dahlberg. Projektledare är Shewen Haddad, Regionplanekontoret. Flyget bidrar via föreslag och utvärdering av tänkbara lösningar i befintlig infrastruktur och möjliga lokaliseringar av ny flygplats.

Arbetsgrupp bestående av Rolf Björkman (KSAK), Torgny Bramberg (AOPA) Bo Danielsson och Staffan Ekström (BFK) lämnar input från allmänflygets sida.

Alla ytterligare förslag till tänkbara lösningar/lokaliseringar som tidigare inte analyserats är synnerligen välkomna.

Bo Danielsson
Att flyga är att leva

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

111024 Bromma trångt

Postby lindingmar » Mon Oct 24, 2011 10:46 pm

Dagens Nyheter 111024
http://www.dn.se/sthlm/moderniseringen-tvingar-bort-privatflyg

– Men alla som vill starta och landa på Bromma är välkomna även i framtiden. Det vi har ont om är mark, betonar (f d) flygplatschef Kjell-Åke Westin.

-Jammän, Linta-området är ju "hur stort som helst"! / ili

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Wed Jan 25, 2012 2:31 am

Utdöende konstart i Stockhom? Saxat från Dagens Industri häromdagen:

Affärsflyget på Bromma hotas av vräkning

Uppdaterad 2012-01-17 06:13

Bråket mellan statliga Swedavia och det lätta trafikflyget på Bromma flygplats i Stockholm riskerar att resultera i vräkningar. Det skriver Dagens industri.
Ett tiotal flygföretag som rattar mindre propellerdrivna flygplan och har Bromma flygplats som bas riskerar att bli hemlösa inom kort. Detta sedan det statliga flygplatsföretaget Swedavia sagt upp kontrakten.
"Därmed kan svenskt näringsliv förlora möjlighet till flexibla flygtransporter från och till huvudstaden, något som är en självklarhet i hela övriga Europa", befarar en rad representanter från näringslivet, däribland Sven Hagströmer, på Di:s Debattsida på måndagen.
Näringslivet beklagar att Swedavia inte velat diskutera någon alternativ hangarplats på Bromma, eller ge ytterligare uppskov.
Enligt Olle Sundin, ny flygplatschef på Bromma och ansvarig för flygfältets expansion, är det ytterst säkerhetsskäl som gör att alla inte längre får plats. Mellan 4 och 6 miljarder ska investeras för att göra Bromma till en modern cityflygplats till 2018-2019.
"Vårt uppdrag från Stockholms stad är att flygplanen kan starta och landa säkert", säger han till Di.
"I det här fallet rör det sig om ett fåtal företag och några affärsresenärer. Deras intressen måste stå tillbaka för säkerheten på Bromma flygfält."
Att flyga är att leva

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Wed Apr 18, 2012 2:00 pm

Kommunförbundet i Stockholms län är nu på G i alla fall :D
De har sammanställt en lååång utredning om 35 tänkbara platser för 1 eller 2 nya GA-flygplatser av IG-typ (som Tullinge o Barkarby=ej Instrument) men med hårdgjord bana och möjlighet att byggas ut till godkända flygplatser (ILS etc).
Se bifogat dokument från 12-03-12 !
Attachments
Allmänflyg Sthlm 12-03-12.pdf
(768.53 KiB) Downloaded 313 times
Att flyga är att leva

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Wed Nov 21, 2012 9:39 pm

Träffade nämnda Cederschiöld av en slump på Limhagens återvinningscentral i Leksand i förra helgen !
Det visade sig att han har släkt som kommer från Hjulbäck och att därför har varit mycket i Siljansnäs under åren.
Han lät ganska besviken över att ingen har lyckats åtstadkomma något under de år som har gått sedan han skrev rapporten.
Ännu värre, nu verkar det totalkört med GA i Stockholm under vår livstid och det enda man lyckats åstadkomma med alla utredningsmiljonerna är slutsatsen: Ingen kommun i Stockholm vill ha ett nytt flygfält !
Det var ju precis det vi visste långt innan dom började utreda !!
Jag kan ge mig f-n på att byråkraterna nu har lagt lika mycket pengar på att utreda frågan som det skulle ha kostat att anlägga 1000m asfalt någonstans i länet :evil: :evil:

Samtidigt får vi privatflygare skylla oss själva. Vi har verkligen varit urusla på att bevaka våra intressen under åren.
Hur tex Botkyrka Flygklubb lyckas dribbla bort erbjudandet att få köpa hela Tullinge flygfält för 900 papp, från Staten,
övergår verkligen mitt förstånd. De lär ha tyckt att det var för dyrt för 400 medlemmar.......
Är det några som är och har varit affärsmässiga - och därmed överlever - så är det golfklubbarna. De har alltid köpt sin mark och därmed skyddat sig från kommunernas hejdlösa bostadsbyggande.

Men i flygklubbarnas värld har det alltid varit bättre att hyra marken och sköta allting så ideellt (och billigt) som möjligt
Detta trots att medlemmarna i nämnda flygklubbar kanske lägger upp till 1000 (tusen) gånger så mycket på sin "hobby" än medlemsavgiften !!
I golfklubbarna är väl snarare medlemsavgiften Högre än vad själva golfandet kostar..........
Att flyga är att leva

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby lindingmar » Thu Nov 22, 2012 6:45 pm

"Träffade nämnda Cederschiöld av en slump på Limhagens återvinningscentral..."
Träffade du honom i solarplexus?
Stod han vid "Deponi" eller "Brännbara sopor"?
Vi svenskar lär tydligen finna oss i att allmänflyget är i nivå med Albanien: vi kan inte flyga till vår huvudstad.
Tack, Järfälla kommun (Barkarby). I deras policyförklaring står i första stycket:
"Närheten till huvudstaden, naturreservaten, Mälaren, goda kommunikationer och..."

"Men i flygklubbarnas värld har det alltid varit bättre att hyra marken och sköta allting så ideellt (och billigt) som möjligt".
MEN: nu finns det ju en AirPark och flygklubb som äger sin mark som dessutom är klassad som flygfält i stadsplanen! :lol: 8-) :P :D :mrgreen:

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Thu Nov 22, 2012 10:27 pm

Precis, vi bryter verkligen den negativa trenden genom att äga vårt eget flygfält, till råga på allt Sveriges häftigaste GA-anläggning oxå :!:
Att flyga är att leva

johanhammarstrom
SAPS Brilliant Member
Posts: 1007
Joined: Sun Mar 08, 2009 9:04 pm

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby johanhammarstrom » Sat Nov 24, 2012 12:56 am

Underbart inlägg Ingmar om återvinningscentralen.. :)

Intressant plats att träffa herr C Danne.

Ja, även Siljan Airpark hade kunnat vara en återvinningsstation om det inte funnits ett engagemang och investeringsvilja som räckte längre än näsan var lång. Snålheten har inte fått besegra oss i airparken, men precis så har det varit för många flygklubbar runtom i Sverige - precis som du skriver!


/Johan

User avatar
ingridmuus
SAPS Gold Member
Posts: 219
Joined: Thu Jan 05, 2012 4:48 pm

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby ingridmuus » Sat Dec 01, 2012 2:58 pm

Problemet ser ut att vara ganska globalt/generelt - huvudstadsmark till bostäder eller till flygplan. Både och har ingen chance.
http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-december-2012#More2
Ingrid
:(

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Mon Jan 28, 2013 12:10 pm

danne wrote:Samtidigt får vi privatflygare skylla oss själva. Vi har verkligen varit urusla på att bevaka våra intressen under åren.
Hur tex Botkyrka Flygklubb lyckas dribbla bort erbjudandet att få köpa hela Tullinge flygfält för 900 papp, från Staten,
övergår verkligen mitt förstånd. De lär ha tyckt att det var för dyrt för 400 medlemmar.......
Är det några som är och har varit affärsmässiga - och därmed överlever - så är det golfklubbarna. De har alltid köpt sin mark och därmed skyddat sig från kommunernas hejdlösa bostadsbyggande.

Men i flygklubbarnas värld har det alltid varit bättre att hyra marken och sköta allting så ideellt (och billigt) som möjligt
Detta trots att medlemmarna i nämnda flygklubbar kanske lägger upp till 1000 (tusen) gånger så mycket på sin "hobby" än medlemsavgiften !!
I golfklubbarna är väl snarare medlemsavgiften Högre än vad själva golfandet kostar..........


Eller hur ?
Att flyga är att leva

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Wed Mar 13, 2013 2:11 am

AOPA:s ifrågasättande av flygplatsutredningen !

http://www.aopa.se/res/dok/Brev-KSL-130213.pdf
Att flyga är att leva

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Wed Aug 14, 2013 5:44 pm

Ny konsult från Svedavia och ngt mindre okunnig (?) än sina föregångare yttrar sig:
Sammanfattning: VFR flygplatser är näst intill oanvändbara och farliga, endast IFR flygplatser är något att ha (utom i Florida). Men sätter man en NDB på en VFR flygplats blir den helt plötsligt säker !

http://www.aopa.se/img/Foerdjupning-om-begraensningar-och-moejligheter-med-olika-flygplatstyper-20130612.pdf

Och svar från AOPA:
http://www.aopa.se/img/Kommentarer-till-Swedavias-rapport-juli-2013.pdf
Att flyga är att leva

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Mon Aug 19, 2013 11:59 pm

Att flyga är att leva

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Mon Sep 02, 2013 7:10 pm

Från Barkarby Flygklubbs hemsida:

Välkommen till Barkarby Flygklubb

Status augusti 2013:

Barkarby flygklubb står utan hemmafält men arbetar för att det i Stockholmregionen skall byggas två ersättningsfält för de nu nedlagda flygfälten, Skarpnäck, Tullinge och Barkarby. Dessutom har nedläggningen av allt Stockholmsbaserat lättare allmänflyg på Bromma ökat bristen på flygplatskapacitet.

På Skå Edeby gräsflygfält har kommunen aviserat neddragning varför ingen lättnad kan sökas där.
KSAK har som lök på laxen tagit sin hand från fältet och överlämnat det till privata mindre hjälpsamma händer.

Vi arbetar nu med nedmontering av de 82 hangarer som finns på Barkarby för att kunna rädda dessa och bygga upp på nya och befintliga fält runt Stockholm och i Mälardalen.

Vi erbjuder våra medlemmar flygplan via uthyrning, både ultralätt och normalklassat. Flygplanen är baserade i vår egen hangar på Vängsö flygfält i Gnesta. På Vängsö hoppas vi att våra medlemmar med användning av material från Barkarby uppför fler hangarer. Samma gäller på Sundbro i Uppsala där vi hoppas kunna uppföra ett antal hangarer på samma sätt.

För upprättande av ca 800 meter asfalterad bana samarbetar vi med allmänflygprojektet som drivs inom Kommunförbundet Stockholms Län (SATSA2). Tyvärr har det projektet omdefinierats till att söka en ersättning för Bromma om 1.600 meter, full IFR. Tyvärr finns inget lämpligt läge för detta inom Stockholms län varför man vänder sig till Eskilstuna, Västerås och Uppsala för lösning. Det är dock ingen lösning för oss.

Det gör att vi fortsatt arbetar för att hitta en markägare som är villig att upplåta/sälja mark för vårt behov. Vi tror inte längre på samhällets stöd och måste därför sluta leden och arbeta på egen hand.

Vill du vara med om att vända trenden att flyget avvecklas i Stockholmsområdet, anslut dig då till oss, din röst och arbetsinsats behövs!

Välkommen!

BFK Flygklubb
Att flyga är att leva

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby lindingmar » Fri Sep 06, 2013 3:15 pm


christer
SAPS Gold Member
Posts: 466
Joined: Thu Mar 05, 2009 8:24 am

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby christer » Mon Sep 09, 2013 11:51 am

Här kommer hela artikeln i DI från i fredag 130906.

Har vi fått en ohelig bundsförvant?

Christer
Attachments
201309091047.pdf
(1.57 MiB) Downloaded 225 times

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby lindingmar » Mon Sep 09, 2013 3:25 pm

Under DI-artikeln har det också börjat skrivas ett antal insändarkommentarer:
(man får klicka och söka lite)
http://www.di.se/artiklar/2013/9/6/debatt-vi-socialdemokrater-slass-for-affarsflyget/?allakommentarer=

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

Brommadebatten

Postby lindingmar » Wed Oct 16, 2013 2:12 pm

Brommadebatten

Dels på Svenskt Flyghistoriskt Forum:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=7013#p27641

och framförallt det intensivaste klotterplanket:

https://www.facebook.com/groups/580204505378862/

där bl a förre siljansnäs-segelflygeleven Per Börjesson skriver:

"Tänk er att Viking Line beställer nya fartyg, större än deras nuvarande och låter kryssningarna med dessa utgå ifrån Nybroviken under ett par decennier, så länge ett tidsbegränsat avtal löper. För att möjliggöra denna tidsbegränsade trafik och de radikalt förändrade utrymmeskrav den ställer, beslutar Stockholms stad, som nyligen privatiserats till ett aktiebolag, att riva Slussen. Kvarvarande kringfartsvägar i innerstaden reserveras för kollektivtrafik enbart, ej taxi eller annan yrkestrafik så länge de inte kör för Viking Lines räkning. Tänk er samtidigt att t.ex. parkeringsavgifter, eller för den delen trängselskatten skulle höjas med 2000 %. Och att privatbilister och företagare som uttrycker sin oro möts av nonchalans från de ansvariga, t.ex. med spydiga kommentarer som "Ni har ju hela Uppsala", eller hemligstämplar med hänvisning till konkurrensskyddet.

Låter det vansinnigt? Byt då ut Viking Line mot Malmö Aviation, Slussen mot Bromma och Stockholms stad mot Swedavia så har ni en bra bild av vad som håller på att hända i verkligheten..."

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

Brommadebatten på flashback

Postby lindingmar » Sat Oct 26, 2013 4:34 pm

På nedanstående länk har de senaste två veckorna pågått en vild debatt (sakligheter blandat med pajkastning):
https://www.flashback.org/t2216220

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Sat Oct 26, 2013 10:54 pm

Följande konstaterande var rätt talande:

"Om vi översätter till exempel båtvärlden så skulle det vara samma sak som att inga båtar mindre än en Waxholmsbåt skulle tillåtas att ha en båtplats med grundläggande faciliteter närmare Stockholm än typ 20 Km."
Att flyga är att leva

User avatar
lindingmar
SAPS Diamond Member
Posts: 728
Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
Location: Siljan AirPark
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby lindingmar » Thu Nov 07, 2013 5:15 pm

BP sålde sin sista Bromma-liter 100LL igår:
https://mail.google.com/mail/u/0/?shva=1#inbox/142325bdbb1deadf
:roll:

User avatar
danne
Site Admin
Posts: 1139
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:24 pm
Location: Tokholmen-Enskede
Contact:

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm

Postby danne » Tue Mar 18, 2014 9:00 pm

Från AOPA:s hemsida. Efter 6 år kommer KSL fram till att det varken finns pengar eller intresse för en ny allmänflygplats i Stockholm. Bara den konsultinsatsen har väl kostat motsvarande taxibanorna ?

"Med referens till KSL:s Slutrapport Dnr KSL/12/0071-27​
Efter nära sex års helt resultatlöst utredande har KSL nu aviserat slutet på alla ansträngningar att skapa ny flygplatskapacitet för allmänflyg i Stockholm.
Vi är medvetna om att det i dagens samhällsklimat medför särskilda svårigheter att skapa ny flygplatskapacitet. Vi anser oss dock har rätt att kräva att - om KSL anser sig oförmögen att klara uppgiften och därför ger upp – detta sker ärligt och öppet. Gärna med förslag på bättre lämpat forum för uppgiften.
Slutrapporten (ref) är nu en nästan sovjetisk cover-up av ett misslyckande där otaliga faktafel och lösa gissningar leder till radikalt fel slutsatser. Swedavias behov (!) och omsorgen om en handfull miljardföretags biz-jet framhävs. Små och medelstora företags behov förringas och avfärdas. Vems intressen har styrt arbetet? Varför?
Rapporten har potentiellt långtgående negativa konsekvenser för allmänflyget i Stockholm och därmed i hela Sverige. Därför bifogas vårt formella brev med krav på att stoppa Slutrapporten NU.
Vi står naturligtvis gärna till hands med klargöranden och dialog. Problemet finns kvar!"


Attachments
Regional-allmaenflygplats-slutrapport.pdf
(123.11 KiB) Downloaded 150 times
Att flyga är att leva


Return to “SiljanAirPark Public Forum”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest