Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Moderator: lindingmar
Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Vilket direkt berör 1/3 av tomtinnehavarna och indirekt alla andra.
Kortfattat föreslår han två st 1200m asfaltbanor: En vid Gillingebanan eller Bro (Norra Sidan) och en med samma standard vid Nykvarn/Södertälje eller VästerHaninge (Södra sidan). Självklart hoppas de flesta på Gillingebanan resp. VH eftersom dom ligger närmast city och de flesta invånarna!
http://www.barkarbyflygklubb.se/pdf/6i_allmanflyget.pdf
Kortfattat föreslår han två st 1200m asfaltbanor: En vid Gillingebanan eller Bro (Norra Sidan) och en med samma standard vid Nykvarn/Södertälje eller VästerHaninge (Södra sidan). Självklart hoppas de flesta på Gillingebanan resp. VH eftersom dom ligger närmast city och de flesta invånarna!
http://www.barkarbyflygklubb.se/pdf/6i_allmanflyget.pdf
Att flyga är att leva
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
"AOPA fick precis besked från Carl Cederschiöld att KSL styrelse (Kommunförbundet Stockholm län) har godkänt rapporten och de föreslagna beslut som presenterats.
Vi antar därmed att ett flygplatsbolag bildas inom kort som får till uppgift att etablera flygfält för allmänflyget i storstadsregionen. Detta är början till allmänflygets upprättelse i regionen anser jag."
Texten tagen från "Sportforum"
Vi antar därmed att ett flygplatsbolag bildas inom kort som får till uppgift att etablera flygfält för allmänflyget i storstadsregionen. Detta är början till allmänflygets upprättelse i regionen anser jag."
Texten tagen från "Sportforum"
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Från Barkarby Flygklubbs hemsida: (Håbo = Bro)
Bör vara ungefär:
Lat N 59° 32′ 15″ Lon E 17° 38′ 14″
Decimal: 59.5375, 17.6373
Arbetet med att hitta nya platser att flyga från går vidare på flera fronter. Bland annat har ett möte hållits med representanter för länsstyrelsen, Stockholms kommun, Cederschiölds projekt samt Håbo häradsallmänning. Detta möte hölls vid den tilltänkta platsen för nytt flygfältet och deltagarna fick uttala sig för den lösningen. Samtliga var positiva.
Vi har därefter haft förnyade möten med Håbo Häradsallmänning och tillsammans enats om att vi skall anmäla inrättande av flygplats på deras mark. Den anmälan är inskickad till Transportstyrelsen och kompletterad till Upplands Bro kommun där vi också bett att få flygfältet medtaget i kommunens översiktsplan.
Vidare har ett möte också förevarit hos Transportstyrelsen för att förbereda våra flygplatsplaner i Upplands Bro. Även ett möte är inplanerat hos Länsstyrelsen för att undersöka deras inställning till våra flygfältsidéer.
Bör vara ungefär:
Lat N 59° 32′ 15″ Lon E 17° 38′ 14″
Decimal: 59.5375, 17.6373
Arbetet med att hitta nya platser att flyga från går vidare på flera fronter. Bland annat har ett möte hållits med representanter för länsstyrelsen, Stockholms kommun, Cederschiölds projekt samt Håbo häradsallmänning. Detta möte hölls vid den tilltänkta platsen för nytt flygfältet och deltagarna fick uttala sig för den lösningen. Samtliga var positiva.
Vi har därefter haft förnyade möten med Håbo Häradsallmänning och tillsammans enats om att vi skall anmäla inrättande av flygplats på deras mark. Den anmälan är inskickad till Transportstyrelsen och kompletterad till Upplands Bro kommun där vi också bett att få flygfältet medtaget i kommunens översiktsplan.
Vidare har ett möte också förevarit hos Transportstyrelsen för att förbereda våra flygplatsplaner i Upplands Bro. Även ett möte är inplanerat hos Länsstyrelsen för att undersöka deras inställning till våra flygfältsidéer.
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Gillingebanan eller Bro?
Visserligen 21 km respektive 33 km landsväg till Roslagstull (vad man nu ska' DÄR och göra), men:
Varifrån kommer effektivaste SL-kommunikationerna till/från centrum att gå? Det kan ju hända att kortaste gångväg är viktigare än 12 km hit eller dit?!
(Om en viss SAPS-medlem "Th-E" röstar på Gillinge, så får han nog räkna med att bli privatchaffis...
, men trots att han bor bara ett par hundra meter från Gillinge, så har han i alla fall inte taxibana in på tomten...)
Visserligen 21 km respektive 33 km landsväg till Roslagstull (vad man nu ska' DÄR och göra), men:
Varifrån kommer effektivaste SL-kommunikationerna till/från centrum att gå? Det kan ju hända att kortaste gångväg är viktigare än 12 km hit eller dit?!
(Om en viss SAPS-medlem "Th-E" röstar på Gillinge, så får han nog räkna med att bli privatchaffis...

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Faktum är att Gillinge har det kommunikationsmässigt bästa läget. Beträffande kollektiva färdmedel så går det bussar (och hållplats finns redan) med ganska hyfsad turtäthet på väg till Norrtälje, Åkersberga och Stockholm. Avstånd till en klubbstuga i framtiden kanske blir max 500 meter.
Men jag är rädd att Gillingealternativet ändå är avhängt.
/Carl
Men jag är rädd att Gillingealternativet ändå är avhängt.
/Carl
Hälsn. Calle
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Att flyga är att leva
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Barkarby hemsida 100318:
"...I Bro och Haninge går processerna vidare och har i Brofallet förvirrats av illvilliga krafter..." /Bo Danielsson/Ordf.
..............

"...I Bro och Haninge går processerna vidare och har i Brofallet förvirrats av illvilliga krafter..." /Bo Danielsson/Ordf.
..............



Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
http://www.dn.se/nyheter/sverige/legend ... -1.1114740
ESKB/STOCKHOLM/BARKARBY
+ RWY 06/24 CLSD.
01JUN10 0000 - PERM (ES/1/C0527/10)
ESKB/STOCKHOLM/BARKARBY
+ RWY 06/24 CLSD.
01JUN10 0000 - PERM (ES/1/C0527/10)
Att flyga är att leva
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Flygplats för allmänflyg i Stockholm
Flygplatsprojektet ingår som del av SATSA II som drivs av Regionplanekontoret, Trafikverket, Stockholm Business Region, Länsstyrelsen och Kommunförbundet Stockholms Län. Projektet stöds av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden via Tillväxtverket.
Projektperioden är 2010-10-01 till 2013-06-30.
Syftet är att få till stånd en lokalisering och samfinansiering av nya flygplatser för allmänflyg via ett av kommunerna samägt regionalt flygplatsbolag.
Ansvarig för projektet är Förbundsdirektör Lennart Dahlberg. Projektledare är Shewen Haddad, Regionplanekontoret. Flyget bidrar via föreslag och utvärdering av tänkbara lösningar i befintlig infrastruktur och möjliga lokaliseringar av ny flygplats.
Arbetsgrupp bestående av Rolf Björkman (KSAK), Torgny Bramberg (AOPA) Bo Danielsson och Staffan Ekström (BFK) lämnar input från allmänflygets sida.
Alla ytterligare förslag till tänkbara lösningar/lokaliseringar som tidigare inte analyserats är synnerligen välkomna.
Bo Danielsson
Flygplatsprojektet ingår som del av SATSA II som drivs av Regionplanekontoret, Trafikverket, Stockholm Business Region, Länsstyrelsen och Kommunförbundet Stockholms Län. Projektet stöds av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden via Tillväxtverket.
Projektperioden är 2010-10-01 till 2013-06-30.
Syftet är att få till stånd en lokalisering och samfinansiering av nya flygplatser för allmänflyg via ett av kommunerna samägt regionalt flygplatsbolag.
Ansvarig för projektet är Förbundsdirektör Lennart Dahlberg. Projektledare är Shewen Haddad, Regionplanekontoret. Flyget bidrar via föreslag och utvärdering av tänkbara lösningar i befintlig infrastruktur och möjliga lokaliseringar av ny flygplats.
Arbetsgrupp bestående av Rolf Björkman (KSAK), Torgny Bramberg (AOPA) Bo Danielsson och Staffan Ekström (BFK) lämnar input från allmänflygets sida.
Alla ytterligare förslag till tänkbara lösningar/lokaliseringar som tidigare inte analyserats är synnerligen välkomna.
Bo Danielsson
Att flyga är att leva
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
111024 Bromma trångt
Dagens Nyheter 111024
http://www.dn.se/sthlm/moderniseringen-tvingar-bort-privatflyg
– Men alla som vill starta och landa på Bromma är välkomna även i framtiden. Det vi har ont om är mark, betonar (f d) flygplatschef Kjell-Åke Westin.
-Jammän, Linta-området är ju "hur stort som helst"! / ili
http://www.dn.se/sthlm/moderniseringen-tvingar-bort-privatflyg
– Men alla som vill starta och landa på Bromma är välkomna även i framtiden. Det vi har ont om är mark, betonar (f d) flygplatschef Kjell-Åke Westin.
-Jammän, Linta-området är ju "hur stort som helst"! / ili
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Utdöende konstart i Stockhom? Saxat från Dagens Industri häromdagen:
Affärsflyget på Bromma hotas av vräkning
Uppdaterad 2012-01-17 06:13
Bråket mellan statliga Swedavia och det lätta trafikflyget på Bromma flygplats i Stockholm riskerar att resultera i vräkningar. Det skriver Dagens industri.
Ett tiotal flygföretag som rattar mindre propellerdrivna flygplan och har Bromma flygplats som bas riskerar att bli hemlösa inom kort. Detta sedan det statliga flygplatsföretaget Swedavia sagt upp kontrakten.
"Därmed kan svenskt näringsliv förlora möjlighet till flexibla flygtransporter från och till huvudstaden, något som är en självklarhet i hela övriga Europa", befarar en rad representanter från näringslivet, däribland Sven Hagströmer, på Di:s Debattsida på måndagen.
Näringslivet beklagar att Swedavia inte velat diskutera någon alternativ hangarplats på Bromma, eller ge ytterligare uppskov.
Enligt Olle Sundin, ny flygplatschef på Bromma och ansvarig för flygfältets expansion, är det ytterst säkerhetsskäl som gör att alla inte längre får plats. Mellan 4 och 6 miljarder ska investeras för att göra Bromma till en modern cityflygplats till 2018-2019.
"Vårt uppdrag från Stockholms stad är att flygplanen kan starta och landa säkert", säger han till Di.
"I det här fallet rör det sig om ett fåtal företag och några affärsresenärer. Deras intressen måste stå tillbaka för säkerheten på Bromma flygfält."
Affärsflyget på Bromma hotas av vräkning
Uppdaterad 2012-01-17 06:13
Bråket mellan statliga Swedavia och det lätta trafikflyget på Bromma flygplats i Stockholm riskerar att resultera i vräkningar. Det skriver Dagens industri.
Ett tiotal flygföretag som rattar mindre propellerdrivna flygplan och har Bromma flygplats som bas riskerar att bli hemlösa inom kort. Detta sedan det statliga flygplatsföretaget Swedavia sagt upp kontrakten.
"Därmed kan svenskt näringsliv förlora möjlighet till flexibla flygtransporter från och till huvudstaden, något som är en självklarhet i hela övriga Europa", befarar en rad representanter från näringslivet, däribland Sven Hagströmer, på Di:s Debattsida på måndagen.
Näringslivet beklagar att Swedavia inte velat diskutera någon alternativ hangarplats på Bromma, eller ge ytterligare uppskov.
Enligt Olle Sundin, ny flygplatschef på Bromma och ansvarig för flygfältets expansion, är det ytterst säkerhetsskäl som gör att alla inte längre får plats. Mellan 4 och 6 miljarder ska investeras för att göra Bromma till en modern cityflygplats till 2018-2019.
"Vårt uppdrag från Stockholms stad är att flygplanen kan starta och landa säkert", säger han till Di.
"I det här fallet rör det sig om ett fåtal företag och några affärsresenärer. Deras intressen måste stå tillbaka för säkerheten på Bromma flygfält."
Att flyga är att leva
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Kommunförbundet i Stockholms län är nu på G i alla fall
De har sammanställt en lååång utredning om 35 tänkbara platser för 1 eller 2 nya GA-flygplatser av IG-typ (som Tullinge o Barkarby=ej Instrument) men med hårdgjord bana och möjlighet att byggas ut till godkända flygplatser (ILS etc).
Se bifogat dokument från 12-03-12 !

De har sammanställt en lååång utredning om 35 tänkbara platser för 1 eller 2 nya GA-flygplatser av IG-typ (som Tullinge o Barkarby=ej Instrument) men med hårdgjord bana och möjlighet att byggas ut till godkända flygplatser (ILS etc).
Se bifogat dokument från 12-03-12 !
- Attachments
-
- Allmänflyg Sthlm 12-03-12.pdf
- (768.53 KiB) Downloaded 493 times
Att flyga är att leva
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Träffade nämnda Cederschiöld av en slump på Limhagens återvinningscentral i Leksand i förra helgen !
Det visade sig att han har släkt som kommer från Hjulbäck och att därför har varit mycket i Siljansnäs under åren.
Han lät ganska besviken över att ingen har lyckats åtstadkomma något under de år som har gått sedan han skrev rapporten.
Ännu värre, nu verkar det totalkört med GA i Stockholm under vår livstid och det enda man lyckats åstadkomma med alla utredningsmiljonerna är slutsatsen: Ingen kommun i Stockholm vill ha ett nytt flygfält !
Det var ju precis det vi visste långt innan dom började utreda !!
Jag kan ge mig f-n på att byråkraterna nu har lagt lika mycket pengar på att utreda frågan som det skulle ha kostat att anlägga 1000m asfalt någonstans i länet

Samtidigt får vi privatflygare skylla oss själva. Vi har verkligen varit urusla på att bevaka våra intressen under åren.
Hur tex Botkyrka Flygklubb lyckas dribbla bort erbjudandet att få köpa hela Tullinge flygfält för 900 papp, från Staten,
övergår verkligen mitt förstånd. De lär ha tyckt att det var för dyrt för 400 medlemmar.......
Är det några som är och har varit affärsmässiga - och därmed överlever - så är det golfklubbarna. De har alltid köpt sin mark och därmed skyddat sig från kommunernas hejdlösa bostadsbyggande.
Men i flygklubbarnas värld har det alltid varit bättre att hyra marken och sköta allting så ideellt (och billigt) som möjligt
Detta trots att medlemmarna i nämnda flygklubbar kanske lägger upp till 1000 (tusen) gånger så mycket på sin "hobby" än medlemsavgiften !!
I golfklubbarna är väl snarare medlemsavgiften Högre än vad själva golfandet kostar..........
Det visade sig att han har släkt som kommer från Hjulbäck och att därför har varit mycket i Siljansnäs under åren.
Han lät ganska besviken över att ingen har lyckats åtstadkomma något under de år som har gått sedan han skrev rapporten.
Ännu värre, nu verkar det totalkört med GA i Stockholm under vår livstid och det enda man lyckats åstadkomma med alla utredningsmiljonerna är slutsatsen: Ingen kommun i Stockholm vill ha ett nytt flygfält !
Det var ju precis det vi visste långt innan dom började utreda !!
Jag kan ge mig f-n på att byråkraterna nu har lagt lika mycket pengar på att utreda frågan som det skulle ha kostat att anlägga 1000m asfalt någonstans i länet


Samtidigt får vi privatflygare skylla oss själva. Vi har verkligen varit urusla på att bevaka våra intressen under åren.
Hur tex Botkyrka Flygklubb lyckas dribbla bort erbjudandet att få köpa hela Tullinge flygfält för 900 papp, från Staten,
övergår verkligen mitt förstånd. De lär ha tyckt att det var för dyrt för 400 medlemmar.......
Är det några som är och har varit affärsmässiga - och därmed överlever - så är det golfklubbarna. De har alltid köpt sin mark och därmed skyddat sig från kommunernas hejdlösa bostadsbyggande.
Men i flygklubbarnas värld har det alltid varit bättre att hyra marken och sköta allting så ideellt (och billigt) som möjligt
Detta trots att medlemmarna i nämnda flygklubbar kanske lägger upp till 1000 (tusen) gånger så mycket på sin "hobby" än medlemsavgiften !!
I golfklubbarna är väl snarare medlemsavgiften Högre än vad själva golfandet kostar..........
Att flyga är att leva
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
"Träffade nämnda Cederschiöld av en slump på Limhagens återvinningscentral..."
Träffade du honom i solarplexus?
Stod han vid "Deponi" eller "Brännbara sopor"?
Vi svenskar lär tydligen finna oss i att allmänflyget är i nivå med Albanien: vi kan inte flyga till vår huvudstad.
Tack, Järfälla kommun (Barkarby). I deras policyförklaring står i första stycket:
"Närheten till huvudstaden, naturreservaten, Mälaren, goda kommunikationer och..."
"Men i flygklubbarnas värld har det alltid varit bättre att hyra marken och sköta allting så ideellt (och billigt) som möjligt".
MEN: nu finns det ju en AirPark och flygklubb som äger sin mark som dessutom är klassad som flygfält i stadsplanen!

Träffade du honom i solarplexus?
Stod han vid "Deponi" eller "Brännbara sopor"?
Vi svenskar lär tydligen finna oss i att allmänflyget är i nivå med Albanien: vi kan inte flyga till vår huvudstad.
Tack, Järfälla kommun (Barkarby). I deras policyförklaring står i första stycket:
"Närheten till huvudstaden, naturreservaten, Mälaren, goda kommunikationer och..."
"Men i flygklubbarnas värld har det alltid varit bättre att hyra marken och sköta allting så ideellt (och billigt) som möjligt".
MEN: nu finns det ju en AirPark och flygklubb som äger sin mark som dessutom är klassad som flygfält i stadsplanen!





Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Precis, vi bryter verkligen den negativa trenden genom att äga vårt eget flygfält, till råga på allt Sveriges häftigaste GA-anläggning oxå 

Att flyga är att leva
-
- SAPS Brilliant Member
- Posts: 1007
- Joined: Sun Mar 08, 2009 9:04 pm
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Underbart inlägg Ingmar om återvinningscentralen..
Intressant plats att träffa herr C Danne.
Ja, även Siljan Airpark hade kunnat vara en återvinningsstation om det inte funnits ett engagemang och investeringsvilja som räckte längre än näsan var lång. Snålheten har inte fått besegra oss i airparken, men precis så har det varit för många flygklubbar runtom i Sverige - precis som du skriver!
/Johan

Intressant plats att träffa herr C Danne.
Ja, även Siljan Airpark hade kunnat vara en återvinningsstation om det inte funnits ett engagemang och investeringsvilja som räckte längre än näsan var lång. Snålheten har inte fått besegra oss i airparken, men precis så har det varit för många flygklubbar runtom i Sverige - precis som du skriver!
/Johan
- ingridmuus
- SAPS Gold Member
- Posts: 221
- Joined: Thu Jan 05, 2012 4:48 pm
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Problemet ser ut att vara ganska globalt/generelt - huvudstadsmark till bostäder eller till flygplan. Både och har ingen chance.
http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-december-2012#More2
Ingrid

http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-december-2012#More2
Ingrid

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
danne wrote:Samtidigt får vi privatflygare skylla oss själva. Vi har verkligen varit urusla på att bevaka våra intressen under åren.
Hur tex Botkyrka Flygklubb lyckas dribbla bort erbjudandet att få köpa hela Tullinge flygfält för 900 papp, från Staten,
övergår verkligen mitt förstånd. De lär ha tyckt att det var för dyrt för 400 medlemmar.......
Är det några som är och har varit affärsmässiga - och därmed överlever - så är det golfklubbarna. De har alltid köpt sin mark och därmed skyddat sig från kommunernas hejdlösa bostadsbyggande.
Men i flygklubbarnas värld har det alltid varit bättre att hyra marken och sköta allting så ideellt (och billigt) som möjligt
Detta trots att medlemmarna i nämnda flygklubbar kanske lägger upp till 1000 (tusen) gånger så mycket på sin "hobby" än medlemsavgiften !!
I golfklubbarna är väl snarare medlemsavgiften Högre än vad själva golfandet kostar..........
Eller hur ?
Att flyga är att leva
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Att flyga är att leva
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Ny konsult från Svedavia och ngt mindre okunnig (?) än sina föregångare yttrar sig:
Sammanfattning: VFR flygplatser är näst intill oanvändbara och farliga, endast IFR flygplatser är något att ha (utom i Florida). Men sätter man en NDB på en VFR flygplats blir den helt plötsligt säker !
http://www.aopa.se/img/Foerdjupning-om-begraensningar-och-moejligheter-med-olika-flygplatstyper-20130612.pdf
Och svar från AOPA:
http://www.aopa.se/img/Kommentarer-till-Swedavias-rapport-juli-2013.pdf
Sammanfattning: VFR flygplatser är näst intill oanvändbara och farliga, endast IFR flygplatser är något att ha (utom i Florida). Men sätter man en NDB på en VFR flygplats blir den helt plötsligt säker !
http://www.aopa.se/img/Foerdjupning-om-begraensningar-och-moejligheter-med-olika-flygplatstyper-20130612.pdf
Och svar från AOPA:
http://www.aopa.se/img/Kommentarer-till-Swedavias-rapport-juli-2013.pdf
Att flyga är att leva
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Från Barkarby Flygklubbs hemsida:
Välkommen till Barkarby Flygklubb
Status augusti 2013:
Barkarby flygklubb står utan hemmafält men arbetar för att det i Stockholmregionen skall byggas två ersättningsfält för de nu nedlagda flygfälten, Skarpnäck, Tullinge och Barkarby. Dessutom har nedläggningen av allt Stockholmsbaserat lättare allmänflyg på Bromma ökat bristen på flygplatskapacitet.
På Skå Edeby gräsflygfält har kommunen aviserat neddragning varför ingen lättnad kan sökas där.
KSAK har som lök på laxen tagit sin hand från fältet och överlämnat det till privata mindre hjälpsamma händer.
Vi arbetar nu med nedmontering av de 82 hangarer som finns på Barkarby för att kunna rädda dessa och bygga upp på nya och befintliga fält runt Stockholm och i Mälardalen.
Vi erbjuder våra medlemmar flygplan via uthyrning, både ultralätt och normalklassat. Flygplanen är baserade i vår egen hangar på Vängsö flygfält i Gnesta. På Vängsö hoppas vi att våra medlemmar med användning av material från Barkarby uppför fler hangarer. Samma gäller på Sundbro i Uppsala där vi hoppas kunna uppföra ett antal hangarer på samma sätt.
För upprättande av ca 800 meter asfalterad bana samarbetar vi med allmänflygprojektet som drivs inom Kommunförbundet Stockholms Län (SATSA2). Tyvärr har det projektet omdefinierats till att söka en ersättning för Bromma om 1.600 meter, full IFR. Tyvärr finns inget lämpligt läge för detta inom Stockholms län varför man vänder sig till Eskilstuna, Västerås och Uppsala för lösning. Det är dock ingen lösning för oss.
Det gör att vi fortsatt arbetar för att hitta en markägare som är villig att upplåta/sälja mark för vårt behov. Vi tror inte längre på samhällets stöd och måste därför sluta leden och arbeta på egen hand.
Vill du vara med om att vända trenden att flyget avvecklas i Stockholmsområdet, anslut dig då till oss, din röst och arbetsinsats behövs!
Välkommen!
BFK Flygklubb
Välkommen till Barkarby Flygklubb
Status augusti 2013:
Barkarby flygklubb står utan hemmafält men arbetar för att det i Stockholmregionen skall byggas två ersättningsfält för de nu nedlagda flygfälten, Skarpnäck, Tullinge och Barkarby. Dessutom har nedläggningen av allt Stockholmsbaserat lättare allmänflyg på Bromma ökat bristen på flygplatskapacitet.
På Skå Edeby gräsflygfält har kommunen aviserat neddragning varför ingen lättnad kan sökas där.
KSAK har som lök på laxen tagit sin hand från fältet och överlämnat det till privata mindre hjälpsamma händer.
Vi arbetar nu med nedmontering av de 82 hangarer som finns på Barkarby för att kunna rädda dessa och bygga upp på nya och befintliga fält runt Stockholm och i Mälardalen.
Vi erbjuder våra medlemmar flygplan via uthyrning, både ultralätt och normalklassat. Flygplanen är baserade i vår egen hangar på Vängsö flygfält i Gnesta. På Vängsö hoppas vi att våra medlemmar med användning av material från Barkarby uppför fler hangarer. Samma gäller på Sundbro i Uppsala där vi hoppas kunna uppföra ett antal hangarer på samma sätt.
För upprättande av ca 800 meter asfalterad bana samarbetar vi med allmänflygprojektet som drivs inom Kommunförbundet Stockholms Län (SATSA2). Tyvärr har det projektet omdefinierats till att söka en ersättning för Bromma om 1.600 meter, full IFR. Tyvärr finns inget lämpligt läge för detta inom Stockholms län varför man vänder sig till Eskilstuna, Västerås och Uppsala för lösning. Det är dock ingen lösning för oss.
Det gör att vi fortsatt arbetar för att hitta en markägare som är villig att upplåta/sälja mark för vårt behov. Vi tror inte längre på samhällets stöd och måste därför sluta leden och arbeta på egen hand.
Vill du vara med om att vända trenden att flyget avvecklas i Stockholmsområdet, anslut dig då till oss, din röst och arbetsinsats behövs!
Välkommen!
BFK Flygklubb
Att flyga är att leva
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Dagens Industri: Stockholmsoppositionen (s) har vaknat:
http://www.di.se/artiklar/2013/9/6/debatt-vi-socialdemokrater-slass-for-affarsflyget/
http://www.di.se/artiklar/2013/9/6/debatt-vi-socialdemokrater-slass-for-affarsflyget/
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Här kommer hela artikeln i DI från i fredag 130906.
Har vi fått en ohelig bundsförvant?
Christer
Har vi fått en ohelig bundsförvant?
Christer
- Attachments
-
- 201309091047.pdf
- (1.57 MiB) Downloaded 480 times
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Under DI-artikeln har det också börjat skrivas ett antal insändarkommentarer:
(man får klicka och söka lite)
http://www.di.se/artiklar/2013/9/6/debatt-vi-socialdemokrater-slass-for-affarsflyget/?allakommentarer=
(man får klicka och söka lite)
http://www.di.se/artiklar/2013/9/6/debatt-vi-socialdemokrater-slass-for-affarsflyget/?allakommentarer=
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
Brommadebatten
Brommadebatten
Dels på Svenskt Flyghistoriskt Forum:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=7013#p27641
och framförallt det intensivaste klotterplanket:
https://www.facebook.com/groups/580204505378862/
där bl a förre siljansnäs-segelflygeleven Per Börjesson skriver:
"Tänk er att Viking Line beställer nya fartyg, större än deras nuvarande och låter kryssningarna med dessa utgå ifrån Nybroviken under ett par decennier, så länge ett tidsbegränsat avtal löper. För att möjliggöra denna tidsbegränsade trafik och de radikalt förändrade utrymmeskrav den ställer, beslutar Stockholms stad, som nyligen privatiserats till ett aktiebolag, att riva Slussen. Kvarvarande kringfartsvägar i innerstaden reserveras för kollektivtrafik enbart, ej taxi eller annan yrkestrafik så länge de inte kör för Viking Lines räkning. Tänk er samtidigt att t.ex. parkeringsavgifter, eller för den delen trängselskatten skulle höjas med 2000 %. Och att privatbilister och företagare som uttrycker sin oro möts av nonchalans från de ansvariga, t.ex. med spydiga kommentarer som "Ni har ju hela Uppsala", eller hemligstämplar med hänvisning till konkurrensskyddet.
Låter det vansinnigt? Byt då ut Viking Line mot Malmö Aviation, Slussen mot Bromma och Stockholms stad mot Swedavia så har ni en bra bild av vad som håller på att hända i verkligheten..."
Dels på Svenskt Flyghistoriskt Forum:
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=1&t=7013#p27641
och framförallt det intensivaste klotterplanket:
https://www.facebook.com/groups/580204505378862/
där bl a förre siljansnäs-segelflygeleven Per Börjesson skriver:
"Tänk er att Viking Line beställer nya fartyg, större än deras nuvarande och låter kryssningarna med dessa utgå ifrån Nybroviken under ett par decennier, så länge ett tidsbegränsat avtal löper. För att möjliggöra denna tidsbegränsade trafik och de radikalt förändrade utrymmeskrav den ställer, beslutar Stockholms stad, som nyligen privatiserats till ett aktiebolag, att riva Slussen. Kvarvarande kringfartsvägar i innerstaden reserveras för kollektivtrafik enbart, ej taxi eller annan yrkestrafik så länge de inte kör för Viking Lines räkning. Tänk er samtidigt att t.ex. parkeringsavgifter, eller för den delen trängselskatten skulle höjas med 2000 %. Och att privatbilister och företagare som uttrycker sin oro möts av nonchalans från de ansvariga, t.ex. med spydiga kommentarer som "Ni har ju hela Uppsala", eller hemligstämplar med hänvisning till konkurrensskyddet.
Låter det vansinnigt? Byt då ut Viking Line mot Malmö Aviation, Slussen mot Bromma och Stockholms stad mot Swedavia så har ni en bra bild av vad som håller på att hända i verkligheten..."
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
Brommadebatten på flashback
På nedanstående länk har de senaste två veckorna pågått en vild debatt (sakligheter blandat med pajkastning):
https://www.flashback.org/t2216220
https://www.flashback.org/t2216220
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Följande konstaterande var rätt talande:
"Om vi översätter till exempel båtvärlden så skulle det vara samma sak som att inga båtar mindre än en Waxholmsbåt skulle tillåtas att ha en båtplats med grundläggande faciliteter närmare Stockholm än typ 20 Km."
"Om vi översätter till exempel båtvärlden så skulle det vara samma sak som att inga båtar mindre än en Waxholmsbåt skulle tillåtas att ha en båtplats med grundläggande faciliteter närmare Stockholm än typ 20 Km."
Att flyga är att leva
- lindingmar
- SAPS Diamond Member
- Posts: 728
- Joined: Thu Apr 02, 2009 3:12 am
- Location: Siljan AirPark
- Contact:
Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
BP sålde sin sista Bromma-liter 100LL igår:
https://mail.google.com/mail/u/0/?shva=1#inbox/142325bdbb1deadf

https://mail.google.com/mail/u/0/?shva=1#inbox/142325bdbb1deadf

Re: Carl Cederschiölds rapport om flygplatser i Stockholm
Från AOPA:s hemsida. Efter 6 år kommer KSL fram till att det varken finns pengar eller intresse för en ny allmänflygplats i Stockholm. Bara den konsultinsatsen har väl kostat motsvarande taxibanorna ?
"Med referens till KSL:s Slutrapport Dnr KSL/12/0071-27
Efter nära sex års helt resultatlöst utredande har KSL nu aviserat slutet på alla ansträngningar att skapa ny flygplatskapacitet för allmänflyg i Stockholm.
Vi är medvetna om att det i dagens samhällsklimat medför särskilda svårigheter att skapa ny flygplatskapacitet. Vi anser oss dock har rätt att kräva att - om KSL anser sig oförmögen att klara uppgiften och därför ger upp – detta sker ärligt och öppet. Gärna med förslag på bättre lämpat forum för uppgiften.
Slutrapporten (ref) är nu en nästan sovjetisk cover-up av ett misslyckande där otaliga faktafel och lösa gissningar leder till radikalt fel slutsatser. Swedavias behov (!) och omsorgen om en handfull miljardföretags biz-jet framhävs. Små och medelstora företags behov förringas och avfärdas. Vems intressen har styrt arbetet? Varför?
Rapporten har potentiellt långtgående negativa konsekvenser för allmänflyget i Stockholm och därmed i hela Sverige. Därför bifogas vårt formella brev med krav på att stoppa Slutrapporten NU.
Vi står naturligtvis gärna till hands med klargöranden och dialog. Problemet finns kvar!"
"Med referens till KSL:s Slutrapport Dnr KSL/12/0071-27
Efter nära sex års helt resultatlöst utredande har KSL nu aviserat slutet på alla ansträngningar att skapa ny flygplatskapacitet för allmänflyg i Stockholm.
Vi är medvetna om att det i dagens samhällsklimat medför särskilda svårigheter att skapa ny flygplatskapacitet. Vi anser oss dock har rätt att kräva att - om KSL anser sig oförmögen att klara uppgiften och därför ger upp – detta sker ärligt och öppet. Gärna med förslag på bättre lämpat forum för uppgiften.
Slutrapporten (ref) är nu en nästan sovjetisk cover-up av ett misslyckande där otaliga faktafel och lösa gissningar leder till radikalt fel slutsatser. Swedavias behov (!) och omsorgen om en handfull miljardföretags biz-jet framhävs. Små och medelstora företags behov förringas och avfärdas. Vems intressen har styrt arbetet? Varför?
Rapporten har potentiellt långtgående negativa konsekvenser för allmänflyget i Stockholm och därmed i hela Sverige. Därför bifogas vårt formella brev med krav på att stoppa Slutrapporten NU.
Vi står naturligtvis gärna till hands med klargöranden och dialog. Problemet finns kvar!"
- Attachments
-
- Regional-allmaenflygplats-slutrapport.pdf
- (123.11 KiB) Downloaded 306 times
Att flyga är att leva
Return to “SiljanAirPark Public Forum”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests